type="text/javascript" src="http://michameinderts.nl/forum/Themes/default/script.js?fin11"> type="text/javascript"> Petitie open-ISBN
Micha Meinderts  |  Nieuws en mededelingen  |  Nieuws  |  Topic: Petitie open-ISBN
Pagina's: [1] Print
Topic: Petitie open-ISBN

*

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 Jan 2008 06:27:13 »
Ik wil jullie nederig vragen om deze petitie te tekenen.

Het ISB-nummer maakt elk boek vindbaar. In theorie tenminste. Op dit moment kunnen alleen boeken die in het CB liggen besteld worden door de boekhandel, anders worden ze als "niet leverbaar" getoond. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze petitie vraagt om het ISBN-bestand volledig openbaar te maken zodat alle leverbare boeken besteld kunnen worden en niet alleen de boeken waarvoor de uitgeverijen grof geld betalen om ze in het CB te krijgen.

Ik doe dit niet vaak, maar ik vind dit belangrijk. Meer info: http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN.htm
Oog in oog is (bijna) te koop. Reserver nu vast jouw exemplaar: klik hier

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Jan 2008 06:35:21 »
Getekend. Ik ben sowieso een tegenstander van onnodige geldklopperij en het benadelen van beginnende beroepsbeoefenaars.

*

Vrouw
Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Jan 2008 09:14:04 »
Voila. Getekend. Bedoelen ze met 'Nederlandse boeken' Nederlandstalige boeken? Of boeken uit Nederland? In het laatste geval, enig idee of dat in Belgie ook is? Want ik krijg in de boekenwinkel ook af en toe te horen dat iets 'niet leverbaar' is..

*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Jan 2008 09:31:35 »
Ik weet niet wat de distributiemethode in Belgie is, eerlijk gezegd. Maar ik denk wel dat het over het hele taalgebied gaat.

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Jan 2008 12:35:12 »
Ik heb ook getekend, ik wist niet dat dit zo was, maar het verklaart meteen waarom sommige boeken 'niet leverbaar' waren... 

*

Man
Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 01 Feb 2008 03:06:51 »
Ik heb ook getekend, ik wist niet dat dit zo was, maar het verklaart meteen waarom sommige boeken 'niet leverbaar' waren... 

Ja, dat heb ik ook een paar keer meegemaakt.
POETA SOESIEJAA

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Feb 2008 09:23:40 »
Zojuist deze petitie getekend. Als beginnend auteur is het natuurlijk prettig om via de boekhandel besteld te kunnen worden. Als echter mijn boek 'niet leverbaar' genoemd wordt, omdat mijn uitgeverij niet is aangesloten bij het CB dan geeft dat toch te denken. Het moet maar eens klaar zijn met die monopolie-positie van het CB.

*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Feb 2008 08:14:42 »
Deze mail kreeg ik helaas.

Citaat
De Nationale Mededingingsautoriteit (NMA) heeft de vraag of het Bureau ISBN een algemene publieke dienst is of privé-eigendom van het Centraal Boekhuis BV, beantwoord in het voordeel van het Centraal Boekhuis. Voor tweederde van het jaarlijkse aantal nieuwe registraties wordt hiermee officieel bevestigd dat een ISBN wegggegooid geld is. Stichting Auteursdomein verwondert zich over de uitspraak en vreest dat dit het einde betekent van een centrale vindplaats voor in Nederland verschijnende boeken. Lees verder:

Werkt de link niet, plak deze URL dan in uw adresbalk:
http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN/Reactie_op_uitspraak_NMA_febr08.htm

NB: Als ondertekenaar van het petitieregister 'Open ISBN' ontvangt u dit bericht automatisch. U kunt zich uitschrijven met een mail naar info@auteursdomein.nl
  Met vriendelijke groet,
   Stichting Auteursdomein
   Pauline van de Ven

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 21 Feb 2008 06:45:43 »
Balen. Nu maar hopen dat Plasterk er iets mee doet. Ik reken er niet op, maar goed...

*

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Mei 2008 05:50:01 »
http://www.auteursdomein.nl/Persbericht_20062007.htm

Citaat
Centraal Boekhuis stelt ISBN-bank open voor publiek

De ISBN-bank met titelinformatie over alle in Nederland verschijnende boeken wordt voor het eind van dit jaar voor het publiek toegankelijk gemaakt op een website. Dit zei algemeen directeur H. W. Cortenraad van het Centraal Boekhuis in Boekblad van 2 mei.

De ISBN-bank bevat de basisinformatie over elk boek dat in Nederland is verschenen sinds eind jaren zeventig en waarvoor de uitgever of de auteur een ISBN-nummer heeft geregistreerd, zoals titel, auteur en uitgever. Het gaat naar ruwe schatting om ruim een half miljoen titels. Openstelling zal duizenden boeken vindbaar maken die niet leverbaar zijn via de boekhandel. Daarbij moet worden gedacht aan boeken die ouder zijn dan twee jaar, om e-boeken en om voorraadvrije boeken (Printing on Demand). Ook een groot deel van het wetenschappelijk werk wordt ontsloten.

Openstelling van de nationale ISBN-bank wordt door verschillende partijen al jaren bepleit. Stichting Auteursdomein, die gevestigde auteurs ondersteunt bij het uitgeven van backlisttitels in de vorm van eboek en PoD, legde de kwestie in februari 2007 voor aan de Mededingingsautoriteit nadat was gebleken dat haar uitgaven onzichtbaar bleven in alle traditionele en online boekhandels.

De NMA vond het economisch belang onvoldoende om het onderwerp in behandeling te nemen. Nadat hernieuwd overleg met het Centraal Boekhuis niets had opgeleverd, ging Auteursdomein eerder deze maand in beroep bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank in Rotterdam. Ze hoopt snel duidelijkheid te krijgen over de vraag of de uitspraak van Cortenraad hard genoeg is om het beroep af te blazen.

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 08 Mei 2008 12:27:12 »
Vetdebom!

*

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Dec 2008 08:12:51 »
Citaat
Persbericht 22 december 2008

Auteursdomein zeer verheugd
over openstelling ISBN-bank

Stichting Auteursdomein is erg gelukkig u te kunnen berichten dat de ISBN-bank vanmiddag is opengesteld door het Centraal Boekhuis. Dit is mede bereikt met uw steun aan het petitieregister. Heel hartelijk dank daarvoor!

De stichting vindt het een groot goed dat scheppend werk zichtbaar en vindbaar is op een centrale plaats die voor iedereen toegankelijk is, onafhankelijk van de manier waarop het wordt gedistribueerd. Hoewel het jammer is dat de ISBN-bank zo lang op slot heeft gezeten dat de rol van centrale vindplaats inmiddels is overgenomen door Bol.com, is er goede hoop dat het publiek zal ontdekken dat de ISBN-bank inderdaad de enige volledige zoekplaats voor boeken is. Om dat te bevorderen heeft de stichting haar domeinnaam http://www.isbnbank.nl  zojuist doorgeschakeld naar de voor sommigen misschien wat minder goed in het geheugen liggende URL waarop de ISBN-bank rechtstreeks kan worden geraadpleegd: https://www5.cbonline.nl/pls/apexcop/f?p=130:1010:3919115826523024.

Auteursdomein beraadt zich nog of de beroepszaak bij de rechtbank in Rotterdam tegen de afwijzende uitspraak van de Mededingingsautoriteit wel of niet moet doorgaan. Daarbij staat niet de openstelling van de ISBN-bank centraal, maar de beslissingsgrond waarop de NMA de eis van Auteursdomein heeft afgewezen. Het gaat vooral om het verschijnsel dat uitsluitingen van pionierende bedrijven door de NMA niet in behandeling worden genomen omdat de ondervonden schade in absolute bedragen niet groot genoeg is.

Gelukt Nu even allemaal zoeken op Cadans
Pagina's: [1] Print
type="text/javascript" src="http://michameinderts.nl/forum/Themes/default/xml_topic.js"> type="text/javascript">
'; // And this is the replacement for the subject. var smf_template_subject_edit = ''; // Restore the message to this after editing. var smf_template_body_normal = '%body%'; var smf_template_subject_normal = '%subject%'; var smf_template_top_subject = "Topic: %subject% (gelezen 3683 keer)" if (window.XMLHttpRequest) showModifyButtons(); // ]]>
Micha Meinderts  |  Nieuws en mededelingen  |  Nieuws  |  Topic: Petitie open-ISBN
Ga naar: